Zgoda na działania marketingowe w świetle prawa komunikacji elektronicznej

Od dnia 10.11.2024 r. obowiązuje nowa ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej (PKE), która nakłada na administratorów danych osobowych obowiązki rewizji swoich dokumentów, a w tym także pozyskiwania zgód na marketing bezpośredni.

Informacja wstępna – ogólne zasady:

Ustawa Prawo komunikacji elektronicznej ujednoliciła przepisy, co umożliwia obecnie posługiwanie się wyłącznie jednym aktem prawnym, a nie dwoma jak to miało miejsce (kiedyś była to ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i ustawa Prawo telekomunikacyjne).

Zgodnie art. 398 PKE zakazane jest używanie:

„1) automatycznych systemów wywołujących,
2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej – do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu ustawy z 18.7.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344), w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.

2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, może być wyrażona przez udostępnienie przez abonenta lub użytkownika końcowego identyfikującego go adresu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 18.7.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344), w celu przesyłania informacji handlowej na podany przez abonenta lub użytkownika końcowego adres elektroniczny”.

W praktyce są dwie główne zakazane formy marketingu:

1. tzw. spaming (za pomocą poczty elektronicznej), ale również telefoniczny oraz przez inne formy automatycznych systemów wywołujących.
2. wysyłanie informacji handlowych, w tym marketingu bezpośredniego do klientów, którzy przy okazji zawierania umów z konkretnym przedsiębiorcą przekazali Ci adres swojej poczty czy numer telefonu.

Jak zatem zbierać zgody na marketing?

1. zgoda na marketing musi być zgodna z RODO – tj. musi być dobrowolna, konkretna, świadoma i w sposób jednoznaczny okazywać wolę odbiorcy.
2. odbiorca musi wyrazić odrębną zgodę na każdy kanał komunikacji czyli odrębna zgoda na otrzymanie newslettera, odrębna zgoda na kontakt mailowy oraz odrębna na kontakt telefoniczny.

Ważne aby pamiętać, że:
– naruszenie art. 398 PKE przez przedsiębiorcę stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
– wymogi w zakresie marketingu dotyczą również relacji B2B.

Natomiast niezamówioną ofertę handlową można przesyłać na adresy mailowe firm, ale takie, które nie pozwalają na personalne zidentyfikowanie odbiorcy. Będą tu więc: biuro@…
kontakt@…, sekretariat@… i temu podobne. Wysyłając oferty na ww. ogólne adresy należy dodać od razu w treści wiadomości zgodę na działania marketingowe.
W zakresie jednakże osób fizycznych konieczne jest wcześniejsze uzyskanie zgody np. przed przesłaniem oferty (czyli powyższy sposób wysyłania maili do osób fizycznych jest zakazany).

Reasumując, wskazane zmiany oznaczają dla administratorów danych osobowych aktualizację podstaw prawnych przekazania treści o charakterze marketingowym, co przekłada się jednocześnie na konieczność uregulowania tej materii w dotychczasowej dokumentacji RODO, np. klauzul informacyjnych, polityk prywatności oraz samych treści zgód marketingowych, w tym dot. plików cookies.

W powyższym aspekcie służę pomocą i wsparciem prawnym.

Potrzebujesz wsparcia bądź porady prawnej w tym zakresie?
Skontaktuj się ze mną i przedstaw swój problem